FAQ

Frågor och Svar

Här svarar vi på vanligt förekommande frågor.
Hittar du inte svar på din fråga här? Kontakta oss gärna då på info@gronvaxtriket.se

Beställning och Leverans

Hur beställer jag? 

1. Placera dina produkter i varukorgen
2. Håll muspekaren över varukorgen och klicka på ”Till kassan”
3. Fyll i leverans- och betalningsuppgifter. 

Efter att du lagt din order hos oss får du en orderbekräftelse skickad till e-postadressen som du angivit. Om du inte hittar orderbekräftelsen i din inkorg, dubbelkolla i skräpposten. 

Du kan beställa dygnet runt i vår webbutik. Om du har några frågor gällande din order så kan du alltid kontakta oss på info@gronvaxtriket.se

Skickar ni växter i hela Sverige?

Självklart! Vi rekommenderar däremot att du som kund tar hänsyn till vädret där du bor då vårat land är avlångt och har många olika klimatzoner. 

Grönväxtriket håller till i Stockholms området och kontrollerar alltid vädret innan leverans.
Vi har skickat hundratals växter till områden med temperaturer under -20°C, men vi rekommenderar att du inte beställer utan att kontakta oss först om du har temperaturer under -5°C.

Skickar ni växter till andra länder? 

Ja, vi skickar även till länder inom EU (ej Norge). 

 

Hur skickas växterna?

Din order skickas i ett paket, oavsett storlek på ordern. Alla växter vi skickar packas väl in i silkespapper, kraftpapper eller annat stöttåligt material. Under vintern skickas växterna i vår specialanpassade vinterisolerade kartong tillsammans med en heatpack.

Om inget annat anges så skickas växten med plastkruka och jord. De flesta växterna är fotade i lerkruka eller andra ytterkrukor, dessa ingår inte.

 

Webbutik

Har ni växter som inte finns med på hemsidan till försäljning?

Ja, vi har ett större sortiment i den fysiska butiken.
Växter som är högre än 80cm läggs ej upp på webbutiken.

Vad förväntas jag att få för vara? 

Vi försöker att alltid visa rättvisa bilder på de växterna vi säljer, men då växter är levande produkter, så kan självklart utseendet skilja sig från planta till planta. Vi väljer alltid, för dagen, ut det finaste exemplaret av den växt som är beställd.

Har ni en fysisk butik? 

Ja, denna ligger på Torggatan 9C i Nynäshamn.

Öppet köp och Ångerrätt

Vi rekommenderar dig att läsa våra Försäljningsvillkor för att ge dig en bättre helhetsbild gällande vår policy om Öppet köp och Ångerrätt. 
 
Vad har ni för återköpspolicy? 

Vi vill att alla våra kunder ska vara så nöjda som man kan bli med allt som vi säljer, vi tänker alltid ”skulle jag själv köpa den”. Är svaret ”nej” så väljer vi att inte sälja den varan.
Då vi är oerhört noggranna med att hålla vår butik och odling fri från skadeinsekter så tar vi ej emot några återköp på växter.

Vad gör jag om jag upptäcker ohyra/skadedjur på mina växter? 

Om en vara mot förmodan skulle ha någon form av skadedjur så MÅSTE vi bli kontaktade inom 24h från att paketet hämtats ut!.

Vissa av dessa skadeinsekter finns naturligt i den svenska faunan. Speciellt under sommarmånaderna, så väntar du mer en 24h med upptäckten av skadeinsekter så kan vi inte garantera att de kommer från oss och vi kan inte återbetala växten.

OBS! Alla djur är inte skadedjur, vi värnar om vår miljö och dödar aldrig spindlar eller andra nyttodjur i vår odling, spindelnät förekommer med andra ord medvetet på växterna. Vill du lära dig mer om nyttodjur? Här kan du läsa mer om nyttodjur. 

Kontakt

Hur kontaktar jag er?

Du kan kontakta oss via telefon eller e-mail under butikens öppettider.
Telefonnummer: 08-551 084 43
E-mail: info@gronvaxtriket.se

OBS! Alla frågor som berör ordrar och reklamationer besvaras INTE på sociala medier. Utan hänvisas alltid till ovan nämnda kontaktvägar.