Försäljningsvillkor

Försäljningsvillkor

Priser och betalning

Alla priser är angivna inklusive moms. I kassan kan du se det totala priset inklusive alla avgifter, moms och frakt. 

Grönväxtriket samarbetar med Klarna och betalning sker via Klarna Checkout. Betalningsvillkor finns angivna i kassan beroende av valt betalsätt.

 

Frakt och Leverans

Frakt inom Sverige

Fraktavgiften är 69 kr/beställning.
Vi skickar alla beställningar inom Sverige med DHL.

Frakt inom EU (ej Norge)

Fraktavgiften är 220 kr/beställning.
Vi skickar alla beställningar inom EU med FedEx.

Vid beställning inom EU så bör du vara hemma och ta emot ditt paket när det levereras med FedEx.

Frakt utanför EU

Vi skickar inga varor utanför EU.

Leverans

Leveranstid på varor är normalt 2-8 arbetsdagar. Vi packar och skickar växter måndag – torsdag.

Din order skickas i ett paket. Observera att detta även gäller för stora ordrar. Vi packar självklart ditt paket på bästa möjliga sätt för att minska risken för skador. Men, observera att risken för krosskador ökar desto tyngre din order är. 

OBS! Vi rekommenderar att paketet hämtas ut absolut senast dagen efter mottagen avisering.
 
Vinterförhållanden

Om du bor i en ort där det de kommande 7 vardagarna är minusgrader, så rekommenderar vi att du avvaktar med din beställning tills det blir varmare temperaturer. 

Observera att det är på egen risk som du beställer vid minusgrader. Garantin gäller ej ifall om köldskador uppkommer pga detta.
 

Ångerrätt

Vid köp av varor på webbplatsen har du som kund en lagstiftad 14 dagars ångerrätt som gäller från det att du har tagit emot en vara som du har beställt. 

Observera! 

I enlighet med Lagen om distansavtal och undantag för ångerrätten, har kunden inte ångerrätt på varor som snabbt kan försämras eller bli för gamla, eller som efter leverans sammanblandas med en annan. 

Din ångerrätt gäller därför inte gröna växter, blommande växter, sticklingar, lökar, rotknölar, trädgårdsväxter och andra produkter som kan ta skada av att hanteras flera gånger. Ångerrätten gäller inte heller växter och produkter som har ett begränsat hållbarhetsdatum, klassas som färskvara, snabbt kan försämras, bli för gamla eller som efter inköp planterats. (Distanshandelslagen 2 kapitlet, paragraf 11, punkterna 4 och 6).

 

Reklamation

Skulle du fått fel vara/antal så ber vi dig kontakta oss så snart som möjligt så att vi kan rätta till felet, med nya växter eller återbetalning. 

Kontakta oss alltid inom 7 dagar om du vill reklamera en växt. Efter 7 dagar gäller ingen garanti.

Vi löser inte ut varor som återsänds mot postförskott eller efterkrav.

Om du inte hämtar ut ditt paket så debiteras du oavsett för beställda växter, då det ej är säljbara när de kommer tillbaka till oss. För beställningar av krukor och tillbehör som inte hämtas ut debiterar vi en summa på 150kr för returkostnaden.

Vid en eventuell tvist följer Grönväxtriket Nynäshamn AB allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.

Skadat paket

Om ditt paket är skadat måste det anmälas direkt när du hämtar ut paketet. 
Om det anmäls och godkänns så ersätter DHL varan och vi skickar en ny.

 

Övrigt

Ha alltid detta i åtanke när du köper växter online:

Vid köp av levande växter, tänk på att skicket på växten kan försämrats under leveransen till dig. Det kan även på grund av ovarsam postgång uppstå vik- eller brytskador på blad/stjälk, vilket vi tyvärr inte kan styra över mer än att vi gör vårt absolut bästa för att packa dina växter på ett sådant sätt att skador inte ska uppstå. 

Växter som anländer med kosmetiska skador är därför inte skäl nog att reklamera så länge växten fortfarande är vid liv. Om växten mot förmodan skulle ha skador som på något sätt orsakats av oss innan det att ordern lämnade vårat lager vill vi naturligtvis hjälpa dig att lösa det så gott vi bara kan.

Vi är inte ansvariga för eventuella frysskador som kan uppstå på levande växter under leverans. 

OBS!! Vi skickar aldrig växter med synliga skador utan att informera om det i varans beskrivning. 

Vi återbetalar inte transportskador och kylskador.

Alla växter som är fotade i lerkruka skickas utan lerkrukan, då de förstör växten under transport.

 

Integritetspolicy

När du lägger en beställning hos oss uppger du dina personuppgifter. Grönväxtriket Nynäshamn AB följer GDPR där vi lagrar och samlar in:

Förnamn
Efternamn 
E-postadress
Adress
Postnummer 
Ort 
Land 
Telefonnummer. 

I samband med ditt köp och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja avtalet gentemot dig.

 

Allmänt

Vi reserverar oss för fel i prismärkningen, artikelinformationen och förbehåller oss rätten till prisändringar. Priser skiljer sig ofta mellan webbutiken och fysiska butiken. Priser i webbutiken är oftast lite högre än vad de är i den fysiska butiken, detta för att täcka kostnader för bland annat emballage och hanteringsavgift. 

Vi gör vårt bästa, men kan inte garantera att bilderna i webbutiken återger varans exakta utseende, detta då det är levande växter vi säljer.