Försäljningsvillkor

Försäljningsvillkor

När du som kund handlar från Grönväxtriket Nynäshamn AB så godkänner du följande försäljningsvillkor. Observera att dessa har tagits fram för att informera dig som kund om vad du kan vänta dig vid ett köp och vilka lagar som gäller.

Att handla växter online

När du handlar växter online bör du alltid ha detta i åtanke:

Vid köp av levande växter så kan skicket på växten försämras under leveransen till dig. Frakten är alltid en stressig upplevelse för växten – den ligger i en mörk låda där den skakas om, tar emot stötar och utsätts för temperaturförändringar. Det kan även på grund av ovarsam leverans uppstå vik- eller brytskador på blad eller stjälkar och jord kan skakas ur krukan ut i paketet. Vi gör alltid vårt absolut bästa för att packa dina växter på ett sådant sätt att skador inte ska uppstå.

Växter som anländer med kosmetiska skador är därför inte skäl nog att reklamera så länge växten fortfarande är vid liv. Vi skickar aldrig växter med synliga skador utan att informera det i varans beskrivning eller dokumentera detta på produktbilderna.

Under vinterhalvåret erbjuder vi alltid heatpack eller vinterisolerad frakt för att undvika frysskador. Vi rekommenderar alltid att man beställer heatpack om temperaturen är lägre än +5 grader, observera att det är på eget ansvar att kontrollera detta. Vi ansvarar inte för eventuella frysskador som kan uppstå på levande växter under leverans.

Allmänt

Vi reserverar oss för fel i prismärkningen, artikelinformationen och förbehåller oss rätten till prisändringar.

Grönväxtriket är både en fysisk butik och en webbutik, där priser ofta skiljer sig mellan butikerna. Priser i webbutiken är oftast lite högre än vad de är i den fysiska butiken. Prisskillnaden följer en procentsats för att täcka kostnader för emballage och hanteringsavgift som inte tillkommer växterna som handlas i den fysiska butiken.

Vi gör alltid vårt bästa, men vi kan inte garantera att bilderna i webbutiken återger varans exakta utseende, detta då det är levande växter vi säljer. Produktbilderna som tas är alltid på ett exemplar som ger en rättvis skildring av växten som kunden kommer att få hem.

Observera att detta ej gäller för de individuella exemplar som vi fotograferar och publicerar till försäljning. I dessa fall så är det växten på bilden man köper. Detta anges även i produktbeskrivningen.

Vi reserverar oss även för att det kan bli fel i de namn som växterna har angivna i webbutiken. Vi gör alltid vårt bästa för att ta reda på rätt namn för de växter som vi publicerar på webbutiken. Antingen direkt från odlaren, leverantören eller andra experter inom området. Därför försöker vi alltid att dokumentera växtens utseende så noggrant som möjligt så att du som kund ska kunna se vad du köper. Vid frågor kring någon av våra växter i webbutiken så är du varmt välkommen att kontakta oss på info@gronvaxtriket.se

Priser och betalning

Alla priser är angivna inklusive moms. I kassan kan du se det totala priset inklusive alla avgifter (moms och frakt).

Grönväxtriket samarbetar med Klarna och betalning sker via Klarna Checkout. Betalningsvillkor finns angivna i kassan beroende av valt betalsätt.

Frakt och Leverans

Vi skickar våra produkter inom Sverige och EU (ej Norge). Leveranstid på varor är normalt 2-8 arbetsdagar. Vi packar och skickar växter måndagar – torsdagar.

Ha i åtanke att din order skickas i ett paket, detta gäller även för stora beställningar. Vi packar självklart ditt paket på bästa möjliga sätt för att minska risken för skador. Men risken för bryt- och krosskador ökar desto tyngre din order är.

OBS! Vi rekommenderar att paketet hämtas ut absolut senast dagen efter mottagen avisering.

Beställningar som skickas med Best Transport (Hemleverans) hämtas från oss varje onsdag morgon. Detta innebär att beställningar som ska med detta leveransalternativ senast måste vara placerade arbetsdagen innan. Hemleverans inom Stockholms län samt Uppsala levereras onsdag kvällar kl. 17-22. Hemleveranser i övriga Sverige levereras torsdag kvällar kl. 17-22. OBS! All hantering inom Best Transport utgörs av human hantering. Därför är detta leveransalternativ snällare mot känsliga produkter.

Vinterförhållanden

Om du bor i en ort där det de kommande sju dagarna förväntas vara minusgrader, så rekommenderar vi att du avvaktar med din beställning till det blir varmare temperaturer.

Observera att det är på egen risk som du beställer vid minusgrader. Garantin gäller ej ifall köldskador uppkommer pga detta.

Under +5 grader rekommenderar vi alltid att man beställer en Heat Pack till sin order. Vi erbjuder även Vinterfrakt (Kartong med extra isolerande material, inklusive Heat Pack), vilket är ett alternativ som vi själva har tagit fram och varmt rekommenderar för att ge dina växter det bästa skyddet under frakten på vinterhalvåret.

Frakt inom Sverige

Beställningar inom Sverige kan antingen skickas med DHL eller Best Transport.

Standardfrakt (DHL): 75 kr

Vinterfrakt (DHL – Kartong med isolerande emballage inkl. 1 st Heat Pack): 119 kr

Hemleverans under vintern (Best Transport): 129 kr (Kartong med isolerande emballage inkl. 1 st Heat Pack)

Frakt inom EU (ej Norge)

Beställningar inom EU skickas med FedEx.

Standardfrakt (FedEx): 220 kr

Vinterfrakt (FedEx – isolerad låda inkl. Heat Pack): 249 kr

Ångerrätt

Vid köp av varor i webbutiken har du som kund en lagstiftad 14 dagars ångerrätt som gäller från dess att du har tagit emot en vara som du har beställt.

Ångerrätt för växter

I enlighet med Lagen om distansavtal och undantag för ångerrätten, har kunden inte ångerrätt på varor som snabbt kan försämras eller bli för gamla, eller som efter leverans sammanblandats med en annan.

Din ångerrätt gäller därför inte gröna växter, blommande växter, sticklingar, lökar, rotknölar, trädgårdsväxter eller andra produkter som kan ta skada av att hanteras flera gånger.

Ångerrätten gäller inte heller växter och produkter som har ett begränsat hållbarhetsdatum, klassas som färskvara, snabbt kan försämras, bli för gamla eller som efter inköp har planterats.

(Distanshandelslagen 2 kapitlet §11, punkterna 4 och 6).

Reklamation

Kontakta oss alltid inom sju dagar om du vill reklamera en växt. Observera att efter sju dagar gäller ingen garanti. Skulle du ha mottagit fel vara/antal så ber vi dig att kontakta oss så snart som möjligt så att vi kan rätta till felet. Antingen med nya växter eller återbetalning.

Om du inte hämtar ut ditt paket så debiteras du oavsett för beställda växter. Detta pga att de inte längre är säljbara när de kommer tillbaka till oss. För beställningar av krukor och tillbehör som inte hämtas ut debiterar vi en summa på 150 kr för returkostnaden.

Vid en eventuell tvist följer Grönväxtriket Nynäshamn AB reklamationsnämndens rekommendationer.

Skadat paket

Om ditt paket är skadat måste det anmälas direkt när du hämtar ut paketet. Kontakta sedan oss på info@gronvaxtriket.se, bifoga ditt ordernummer och bilder på skadan. Om det anmäls och godkänns så ersätter DHL varan och vi skickar en ny.

Integritetspolicy

När du lägger en beställning hos Grönväxtriket uppger du dina personuppgifter. Grönväxtriket Nynäshamn AB följer GDPR där vi lagrar och samlar in:

I samband med ditt köp och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja avtalet gentemot dig.

Övrigt

Alla växter som är fotade i lerkruka skickas utan lerkrukan, då det finns en ökad risk för krosskador på växten under transport.