Försäljningsvillkor

Försäljningsvillkor

Priser och betalning

Alla priser är angivna inklusive moms. I kassan kan du se det totala priset inklusive alla avgifter, moms och frakt.

Grönväxtriket samarbetar med Klarna och betalning sker via Klarna Checkout. Betalningsvillkor finns angivna i kassan beroende av valt betalsätt.

Frakt och Leverans

Frakt inom Sverige

DHL Servicepoint
Fraktavgiften är 69 kr/beställning. Leveranstid 2-9 arbetsdagar till närmsta DHL-ombud.

Hemleverans med Best Transport
Fraktavgiften är 99kr/beställning.
Leveransen hämtas upp på onsdagar.
Bor du i Stockholm och Uppsala så sker leveransen onsdag kväll kl 17-22.
I övriga län sker leverans på torsdagen kl 17-22
Ange portkod vid beställning.
Om du inte är hemma vid leveranstillfället så lämnas paketet utanför din dörr.
All hantering med Best Hemleverans sker med human hantering. Därför är detta fraktalternativ ett säkrare val för känsliga växter.

Frakt inom EU (ej Norge)

Fraktavgiften är 220 kr/beställning.
Vi skickar alla beställningar inom EU med FedEx.

Vid beställning inom EU så bör du vara hemma och ta emot ditt paket när det levereras med FedEx.

Frakt utanför EU

Vi skickar inga varor utanför EU.

Leverans

Leveranstid på varor är normalt 2-8 arbetsdagar. Vi packar och skickar växter måndag – torsdag.

Din order skickas i ett paket. Observera att detta även gäller för stora ordrar. Vi packar självklart ditt paket på bästa möjliga sätt för att minska risken för skador. Men, observera att risken för krosskador ökar desto tyngre din order är.

OBS! Vi rekommenderar att paketet hämtas ut absolut senast dagen efter mottagen avisering.

Vinterförhållanden

Om du bor i en ort där det de kommande 7 vardagarna är minusgrader, så rekommenderar vi att du avvaktar med din beställning tills det blir varmare temperaturer.

Observera att det är på egen risk som du beställer vid minusgrader. Garantin gäller ej ifall om köldskador uppkommer pga detta.

Ångerrätt

Vid köp av varor på webbplatsen har du som kund en lagstiftad 14 dagars ångerrätt som gäller från det att du har tagit emot en vara som du har beställt.

Observera! 

I enlighet med Lagen om distansavtal och undantag för ångerrätten, har kunden inte ångerrätt på varor som snabbt kan försämras eller bli för gamla, eller som efter leverans sammanblandas med en annan.

Din ångerrätt gäller därför inte gröna växter, blommande växter, sticklingar, lökar, rotknölar, trädgårdsväxter och andra produkter som kan ta skada av att hanteras flera gånger. Ångerrätten gäller inte heller växter och produkter som har ett begränsat hållbarhetsdatum, klassas som färskvara, snabbt kan försämras, bli för gamla eller som efter inköp planterats. (Distanshandelslagen 2 kapitlet, paragraf 11, punkterna 4 och 6).

Reklamation

Skulle du fått fel vara/antal så ber vi dig kontakta oss så snart som möjligt så att vi kan rätta till felet, med nya växter eller återbetalning.

Kontakta oss alltid inom 7 dagar om du vill reklamera en växt. Efter 7 dagar gäller ingen garanti.

Vi löser inte ut varor som återsänds mot postförskott eller efterkrav.

Om du inte hämtar ut ditt paket så debiteras du oavsett för beställda växter, då det ej är säljbara när de kommer tillbaka till oss. För beställningar av krukor och tillbehör som inte hämtas ut debiterar vi en summa på 150kr för returkostnaden.

Vid en eventuell tvist följer Grönväxtriket Nynäshamn AB allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.

Skadat paket

Om ditt paket är skadat måste det anmälas direkt när du hämtar ut paketet.
Om det anmäls och godkänns så ersätter DHL varan och vi skickar en ny.

Övrigt

Ha alltid detta i åtanke när du köper växter online:

Vid köp av levande växter, tänk på att skicket på växten kan försämrats under leveransen till dig. Det kan även på grund av ovarsam postgång uppstå vik- eller brytskador på blad/stjälk, vilket vi tyvärr inte kan styra över mer än att vi gör vårt absolut bästa för att packa dina växter på ett sådant sätt att skador inte ska uppstå.

Växter som anländer med kosmetiska skador är därför inte skäl nog att reklamera så länge växten fortfarande är vid liv. Om växten mot förmodan skulle ha skador som på något sätt orsakats av oss innan det att ordern lämnade vårat lager vill vi naturligtvis hjälpa dig att lösa det så gott vi bara kan.

Vi är inte ansvariga för eventuella frysskador som kan uppstå på levande växter under leverans.

OBS!! Vi skickar aldrig växter med synliga skador utan att informera om det i varans beskrivning.

Vi återbetalar inte transportskador och kylskador.

Vi reserverar oss för fel i namnen på växterna då det inte alltid är rätt namn vi får ifrån odlarna. Skulle du se att vi gjort fel i namngivningen så får du gärna kontakta oss. Fel namn är inte skäl för reklamation.
Se växten på bilden då det är den/liknande som du köper.

Alla växter som är fotade i lerkruka skickas utan lerkrukan, då de förstör växten under transport.

Äganderätt

Allt material och information, inklusive bilder på gronvaxtriket.se är skyddad av lagen om upphovsrätt. Det är inte tillåtet att kopiera innehåll eller användas av andra.

GRÖNVÄXTRIKETS INTEGRITETSPOLICY
Personlig integritet är viktigt. Denna Integritetspolicy förklarar hur vi samlar in och använder din personliga information. Den beskriver också dina rättigheter och hur du kan göra dem gällande.
Det är viktigt att du tar del av, och förstår integritetspolicyn och känner dig trygg i vår behandling av dina personuppgifter. Du är alltid välkommen att kontakta oss vid eventuella frågor.

Vad är en personuppgift och vad är en behandling av personuppgifter?
Personuppgifter är all slags information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person som är i livet. T.ex kan bilder och ljudupptagningar som behandlas i dator vara personuppgifter även om inga namn nämns. Krypterade uppgifter och olika slags elektroniska identiteter (t.ex. IP-nummer) är personuppgifter ifall de kan kopplas till fysiska personer.
Behandling av personuppgifter är allt som sker med personuppgifterna. Varje åtgärd som vidtas med personuppgifter utgör en behandling, oberoende av om den utförs automatiserat eller ej.

Exempel på vanliga behandlingar är insamling, registrering, organisering, strukturering, lagring, bearbetning, överföring och radering.

Vem är ansvarig för de personuppgifter vi samlar in?
Grönväxtriket Nynäshamn AB, org. Nr 559206-7663, med adress Torggatan 9c, 14940 Nynäshamn, är personuppgifts-ansvarig för företagets behandling av personuppgifter.

Vilka personuppgifter samlar vi in om dig som kund och i vilket ändamål (varför)?

ÄNDAMÅL BEHANDLINGAR SOM UTFÖRS KATEGORIER AV PERSONUPPGIFTER
• För att kunna hantera beställningar och köp online.
• Leverans (inklusive kontakter rörande leveransen).
• Hantering av betalning.
• Kontaktuppgifter (t.ex. adress, e-post och telefonnummer).
• Betalningsinformation.
• Köpinformation (t.ex. vilken vara som har beställts eller om varan ska levereras till en annan adress).

• Namn.
• Kontaktuppgifter (t.ex adress, e-post och telefonnummer)
• Vid förmedling av beställning där en tredje part används.
• Leverans (inklusive kontakter rörande leveransen).
• Avsändarens namn.
• Kontaktuppgifter till avsändaren (t.ex e-post och telefonnummer)
• Mottagarens namn.
• Kontaktuppgifter till mottagaren (t.ex adress och telefonnummer)
• Köpinformation (t.ex vilken vara som har beställts)

Från vilka källor hämtar vi dina personuppgifter?
Utöver de uppgifter du själv lämnar till oss, eller som vi samlar in från dig utifrån dina köp och hur du använder våra tjänster, kan vi också komma att samla in personuppgifter från någon annan (s.k. tredje part). De uppgifter vi samlar in från tredje part är följande:
• Adressuppgifter från offentliga register för att vara säkra på att vi har rätt adressuppgifter till dig.

Vilka kan vi komma att dela dina personuppgifter med?
Personuppgiftsbiträden. Dina personuppgifter delas med rörande fraktbolag beroende på vilket fraktalternativ du valt. (DHL/FedEx/Best transport)

Hur länge sparar vi dina personuppgifter?
Vi sparar aldrig dina personuppgifter längre än vad som är nödvändigt för respektive ändamål.

Allmänt

Vi reserverar oss för fel i prismärkningen, artikelinformationen och förbehåller oss rätten till prisändringar. Priser skiljer sig ofta mellan webbutiken och fysiska butiken. Priser i webbutiken är oftast lite högre än vad de är i den fysiska butiken, detta för att täcka kostnader för bland annat emballage och hanteringsavgift.

Vi gör vårt bästa, men kan inte garantera att bilderna i webbutiken återger varans exakta utseende, detta då det är levande växter vi säljer.