Försäljningsvillkor

Försäljningsvillkor

När du som kund handlar från Grönväxtriket Nynäshamn AB så godkänner du följande försäljningsvillkor. Observera att dessa har tagits fram för att informera dig som kund om vad du kan vänta dig vid ett köp och vilka lagar som gäller.

Att handla växter online

När du handlar växter online bör du alltid ha detta i åtanke:

Vid köp av levande växter så kan skicket på växten försämras under leveransen till dig. Frakten är alltid en stressig upplevelse för växten – den ligger i en mörk låda där den skakas om, tar emot stötar och utsätts för temperaturförändringar. Det kan även på grund av ovarsam leverans uppstå vik- eller brytskador på blad eller stjälkar och jord kan skakas ur krukan ut i paketet. Vi gör alltid vårt absolut bästa för att packa dina växter på ett sådant sätt att skador inte ska uppstå.

Växter som anländer med kosmetiska skador är därför inte skäl nog att reklamera så länge växten fortfarande är vid liv. Vi skickar aldrig växter med synliga skador utan att informera det i varans beskrivning eller dokumentera detta på produktbilderna.

Under vinterhalvåret erbjuder vi alltid heatpack eller vinterisolerad frakt för att undvika frysskador. Vi rekommenderar alltid att man beställer heatpack om temperaturen är lägre än +5 grader, observera att det är på eget ansvar att kontrollera detta. Vi ansvarar inte för eventuella frysskador som kan uppstå på levande växter under leverans.

Allmänt

Vi reserverar oss för fel i prismärkningen, artikelinformationen och förbehåller oss rätten till prisändringar.
Vi restnoterar inte varor som är tillfälligt slut och reserverar oss för felsaldo i vår e-butik. Varor som är tillfälligt slut måste beställas om på nytt vid ett annat tillfälle.

Grönväxtriket är både en fysisk butik och en webbutik, där priser ofta skiljer sig mellan butikerna. Priser i webbutiken är oftast lite högre än vad de är i den fysiska butiken. Prisskillnaden följer en procentsats för att täcka kostnader för emballage och hanteringsavgift som inte tillkommer växterna som handlas i den fysiska butiken.

Vi gör alltid vårt bästa, men vi kan inte garantera att bilderna i webbutiken återger varans exakta utseende, detta då det är levande växter vi säljer. Produktbilderna som tas är alltid på ett exemplar som ger en rättvis skildring av växten som kunden kommer att få hem.

Observera att detta ej gäller för de individuella exemplar som vi fotograferar och publicerar till försäljning. I dessa fall så är det växten på bilden man köper. Detta anges även i produktbeskrivningen.

Vi reserverar oss även för att det kan bli fel i de namn som växterna har angivna i webbutiken. Vi gör alltid vårt bästa för att ta reda på rätt namn för de växter som vi publicerar på webbutiken. Antingen direkt från odlaren, leverantören eller andra experter inom området. Därför försöker vi alltid att dokumentera växtens utseende så noggrant som möjligt så att du som kund ska kunna se vad du köper. Vid frågor kring någon av våra växter i webbutiken så är du varmt välkommen att kontakta oss på info@gronvaxtriket.se

Priser och betalning

Alla priser är angivna inklusive moms. I kassan kan du se det totala priset inklusive alla avgifter (moms och frakt).

Grönväxtriket samarbetar med Klarna och betalning sker via Klarna Checkout. Betalningsvillkor finns angivna i kassan beroende av valt betalsätt.

Frakt och Leverans

Vi skickar våra produkter inom Sverige och EU (ej Norge). Leveranstid på varor är normalt 2-8 arbetsdagar. Vi packar och skickar växter måndagar – torsdagar.

Ha i åtanke att din order skickas i ett paket, detta gäller även för stora beställningar. Vi packar självklart ditt paket på bästa möjliga sätt för att minska risken för skador. Men risken för bryt- och krosskador ökar desto tyngre din order är.

OBS! Vi rekommenderar att paketet hämtas ut absolut senast dagen efter mottagen avisering.

Beställningar som skickas med Best Transport (Hemleverans) hämtas från oss varje onsdag morgon. Detta innebär att beställningar som ska med detta leveransalternativ senast måste vara placerade arbetsdagen innan. Hemleverans inom Stockholms län samt Uppsala levereras onsdag kvällar kl. 17-22. Hemleveranser i övriga Sverige levereras torsdags kvällar kl. 17-22. OBS! All hantering inom Best Transport utgörs av human hantering. Därför är detta leveransalternativ snällare mot känsliga produkter.

Vinterförhållanden

Om du bor i en ort där det de kommande sju dagarna förväntas vara minusgrader, så rekommenderar vi att du avvaktar med din beställning till det blir varmare temperaturer.

Observera att det är på egen risk som du beställer vid minusgrader. Garantin gäller ej ifall köldskador uppkommer pga detta.

Under +5 grader rekommenderar vi alltid att man beställer en Heat Pack till sin order. Vi erbjuder även Vinterfrakt (Kartong med extra isolerande material, inklusive Heat Pack), vilket är ett alternativ som vi själva har tagit fram och varmt rekommenderar för att ge dina växter det bästa skyddet under frakten på vinterhalvåret.

Frakt inom Sverige

Beställningar inom Sverige kan antingen skickas med DHL eller Best Transport.

Standardfrakt (DHL): 75 kr

Vinterfrakt (DHL – Kartong med isolerande emballage inkl. 1 st Heat Pack): 119 kr

Hemleverans under vintern (Best Transport): 129 kr (Kartong med isolerande emballage inkl. 1 st Heat Pack)

Frakt inom EU (ej Norge)

Beställningar inom EU skickas med FedEx.

Standardfrakt (FedEx): 220 kr

Vinterfrakt (FedEx – isolerad låda inkl. Heat Pack): 249 kr

Ångerrätt

Vid köp av varor i webbutiken har du som kund en lagstiftad 14 dagars ångerrätt som gäller från dess att du har tagit emot en vara som du har beställt.

Ångerrätt för växter

I enlighet med Lagen om distansavtal och undantag för ångerrätten, har kunden inte ångerrätt på varor som snabbt kan försämras eller bli för gamla, eller som efter leverans sammanblandats med en annan.

Din ångerrätt gäller därför inte gröna växter, blommande växter, sticklingar, lökar, rotknölar, trädgårdsväxter eller andra produkter som kan ta skada av att hanteras flera gånger.

Ångerrätten gäller inte heller växter och produkter som har ett begränsat hållbarhetsdatum, klassas som färskvara, snabbt kan försämras, bli för gamla eller som efter inköp har planterats.

(Distanshandelslagen 2 kapitlet §11, punkterna 4 och 6).

Reklamation

Kontakta oss alltid inom sju dagar om du vill reklamera en växt. Observera att efter sju dagar gäller ingen garanti. Skulle du ha mottagit fel vara/antal så ber vi dig att kontakta oss så snart som möjligt så att vi kan rätta till felet. Antingen med nya växter eller återbetalning.

Om du inte hämtar ut ditt paket så debiteras du oavsett för beställda växter. Detta pga att de inte längre är säljbara när de kommer tillbaka till oss. För beställningar av krukor och tillbehör som inte hämtas ut debiterar vi en summa på 150 kr för returkostnaden.

Vid en eventuell tvist följer Grönväxtriket Nynäshamn AB reklamationsnämndens rekommendationer.

Skadat paket

Om ditt paket är skadat måste det anmälas direkt när du hämtar ut paketet. Kontakta sedan oss på info@gronvaxtriket.se, bifoga ditt ordernummer och bilder på skadan. Om det anmäls och godkänns så ersätter DHL varan och vi skickar en ny.

Integritetspolicy

När du lägger en beställning hos Grönväxtriket uppger du dina personuppgifter. Grönväxtriket Nynäshamn AB följer GDPR där vi lagrar och samlar in:

I samband med ditt köp och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja avtalet gentemot dig.

Övrigt

Alla växter som är fotade i lerkruka skickas utan lerkrukan, då det finns en ökad risk för krosskador på växten under transport.

Villkor Klarna

Genom att använda Klarna godkänner du Klarna AB (publ):s (556737-0431, Sveavägen 46, 111 34 Stockholm), “Klarna”, villkor såsom de framgår nedan, inklusive eventuella bilagor eller annat material vartill hänvisas (“Villkoren”). I och med att du anger eller efterfrågar information börjar du använda Klarna. Därigenom har du också godkänt vår behandling av dina personuppgifter, inklusive möjligheten för oss att överföra uppgifterna till tredje part eller för behandling utanför EU/EES-området. För att få använda Klarna måste du vara minst 15 år.

Identifiering, anpassning och riskbedömning
För att säkert kunna identifiera dig och förhindra obehörigt nyttjande eller missbruk av Klarna samt för att uppfylla kraven enligt god kreditgivningssed behöver Klarna säkerställa din identitet. Klarna inhämtar tilläggsinformation såsom personnummer, namn och adress samt, vid val av kreditalternativ, kreditinformation från olika leverantörer. Klarna behöver även använda den information som du kan ha lämnat vid tidigare köp, allmänt tillgänglig information på internet samt information om hur du tidigare har uppfyllt våra betalningsvillkor, för att göra en riskbedömning. Klarna anpassar automatiskt riskbedömningen, och därmed utformningen av tjänsten, för varje gång du använder tjänsten och du behöver inte ange mer information än nödvändigt. I vissa fall visas tidigare angiven och av Klarna godkänd adress till dig så snart du uppgivit din e-postadress och ditt postnummer. Den godkända adressen får endast användas i syfte att förifyllda adressuppgifterna i direkt samband med ett köp. Du kan enkelt undvika att den godkända adressen förifylls genom att välja att tillämpa en PIN-kod. Genom att slutföra köpet bekräftar du din identitet och korrekt leveransadress.

Betalning, avgifter
Klarna uppvisar de betalningsalternativ som kan erbjudas dig. Aktuella betalningsalternativ som för närvarande kan komma att erbjudas genom Klarna är faktura, delbetalning eller kortbetalning. Faktura ligger som förvalt betalningsalternativ där så är möjligt. Vid betalning med faktura gäller Klarnas vid var tid gällande fakturavillkor; f.n. 14 dagars kredit, en påminnelseavgift tillkommer vid utebliven betalning. Har du handlat för under 60 kr tillkommer 29,00 kr, och har du handlat för 60 kr eller mer tillkommer 60,00 kr i påminnelseavgift. Även en dröjsmålsränta motsvarande 24 % plus vid var tid av Riksbanken fastställd referensränta. Det kostar inget att använda Klarna. Eventuella skatter eller avgifter kan dock tillkomma genom valt betalningsalternativ, se närmare de enskilda betalningsvillkoren för det alternativ du väljer. Klarna kan när som helst addera eller ta bort ett eller flera betalningsalternativ av de som erbjuds i Klarna.

För de flesta betalsätt, när du slutför ett köp via Klarna, träffar du och Klarna ett avtal där Klarna bl.a. garanterar att du inte behöver betala om du inte får dina varor. Klarna ersätter samtidigt butiken för det du handlat och övertar därmed rätten att få betalt. Oavsett vilket betalsätt du väljer så går din betalning därmed till att reglera den fordran Klarna har. Du kan dock erbjudas andra betalningssätt i Klarna (såsom exempelvis Swish), där Klarna inte övertar fordringen från butiken, utan din betalning av skulden regleras i stället direkt till säljaren. Ditt köp kommer dock även i dessa fall att omfattas av Klarnas köparskydd.

Användning
Klarna är innehavare av samtliga rättigheter till Klarna. Som användare får du bara använda tjänsten på avsett sätt för att genomföra köp, tills vidare och i enlighet med gällande Villkor. Om du tidigare har handlat med Klarna och därigenom angivit din adress kommer din adress automatiskt att förifyllas så fort du angett din e-postadress och postnummer. Du kan närsomhelst avsäga dig den här funktionen genom att skicka ett e-postmeddelande till dataskydd@klarna.se eller genom att välja det alternativet direkt i Klarna.

Försäkran
Du försäkrar att de uppgifter du uppger är korrekta och dina, samt att du får ingå avtal obehindrat och utan målsmans, förvaltares eller annan persons godkännande.

Om du använder tjänsten för en juridisk persons räkning, garanterar du även att du har behörighet att ingå detta avtal och härmed accepterar Villkoren i dess helhet för den juridiska personens räkning. Genom att uppge personuppgifter om andra personer bekräftar du även att du har medgivande att uppge dessa uppgifter och att uppgifterna får användas för de ändamål och på de sätt som beskrivs i dessa Villkor.

Missbruk
Användning av uppgifter som inte är dina eller som du av annan anledning inte har rätt att använda, samt användning av Klarna i övrigt på sätt som inte är avsett, kommer att bedömas av Klarna som missbruk. All information relaterad till missbruk eller misstänkt missbruk av Klarna, exempelvis genom angivande av felaktiga eller vilseledande uppgifter, sparas och används för framtida riskbedömningar och för att skydda inblandade parter. Användaren kan komma att spärras från vidare möjlighet att använda Klarna. Din efterlevnad av Villkoren och enskilda betalningsvillkor för Klarnas tjänster påverkar också riskbedömningen vid användning av Klarna och därmed din möjlighet att använda dig av alla betalningsalternativen.

Personuppgifter
Klarna och dess samarbetspartners behandlar dina personuppgifter för att kunna erbjuda dig en förenklad betalning via Klarna och för att kunna förenkla betalningsprocessen ytterligare nästa gång du använder Klarnas tjänster. Klarna behandlar personuppgifterna i syfte att säkerställa din identitet, administrera kundförhållandet, förhindra missbruk eller felaktigt utnyttjande av betalningstjänst, utföra kundanalyser, kreditbedömning, riskanalyser, riskhantering, affärsutveckling, för kommersiella och marknadsföringsändamål för egen del och för våra särskilt utvalda partners samt för att uppfylla tillämpliga lagkrav i övrigt. Personuppgifter är all slags information som direkt eller indirekt kan kopplas till dig.

Följande är exempel på personuppgifter som Klarna behandlar:

  • Kontaktinformation – namn, address, e-postaddress, telefonnummer m m
  • Personnummer
  • Betalningsinformation – kortnummer, fakturainformation m m
  • Finansiell information – t ex information om inkomst och eventuella betalningsanmärkningar (används i de fall det tas en kreditupplysning)
  • Artikelinformation – uppgifter avseende de köp du gör
  • Historisk information – uppgift om tidigare köp, hur du tidigare har efterlevt betalningsvillkoren, eventuella avslag m.m.
  • Information om din dator/enhet – IP-adress, språkinställningar, webbläsarinställningar m m
  • Allmänt tillgänglig information på internet

Personnummer används för identifiering och som kundnummer i kundhanteringssyfte i Klarnas system. Om du tidigare har använt Klarna kan det finnas sparade uppgifter om dig för exempelvis kundhantering, dokumentationskrav eller liknande godkända ändamål. Klarna kommer att använda eventuell sådan information för att säkerställa din identitet och förenkla din användning av Klarna. Klarna kan även komma att använda elektronisk kommunikation (kommunikation via t ex SMS och e-post) i kontakterna med dig. Klarna kan komma att lämna ut uppgifter till andra företag inom Klarnas företagsgrupp, som också kan använda informationen på de sätt och för de ändamål som beskrivs här. För administrativa ändamål kan uppgifter även komma att lämnas ut till den ehandlare där du gjort ditt inköp samt till våra särskilt utvalda partners för kundanalys och marknadsföring. Vidare kan uppgifter komma att lämnas ut i samband med överlåtelse av fordran till inkassoföretag eller motsvarande. Uppgifterna kan även komma att överföras för behandling utanför EU/EES- området till en stat som inte har samma nivå på skyddet för personuppgifter. Klarna värnar om skyddet för personuppgifter och kommer att införa lämpliga skyddsåtgärder för att skydda uppgifterna. Du har rätt att en gång per år skriftligt begära att få tillgång till de uppgifter som rör dig. Du har också rätt att korrigera felaktiga uppgifter samt att välja bort att ta emot ytterligare marknadskommunikation. Klarna är personuppgiftsansvarig för behandlingen av dina personuppgifter.

Se även Klarnas Privacy Statement för en närmare beskrivning av Klarnas personuppgiftsbehandling. Ytterligare information kan också erhållas genom att kontakta Klarna på dataskydd@klarna.se

Genom att använda Klarna godkänner du vår användning av dina personuppgifter på sätt som har beskrivits här, inklusive eventuell överföring till annat företag eller till stat utanför EU/EES-området samt möjligheten att använda elektronisk kommunikation vid t ex marknadsföring.

Cookies
Klarna använder cookies. En cookie är en liten textfil som skickas från Klarnas webbserver och som sparas av din webbläsare för att ge dig tillgång till olika funktioner. Klarna använder cookies bl a i syfte att anpassa Klarna efter dig och för interna analyser av hur vår webbplats används. Cookies kan inte skada din dator. Se vidare Klarnas Klarna Privacy Statement för närmare information om hur Klarna använder cookies. Genom att använda Klarna godkänner du vår användning av cookies.

Ändringar, tillägg och övriga Tjänster
Klarna ändrar och förbättrar hela tiden tjänsterna och förbehåller sig rätten att ändra Villkoren för den vidare användningen av Klarna. Läs därför alltid igenom Villkoren inför varje nytt köp. För övriga tjänster som Klarna tillhandahåller gäller Klarnas vid var tid gällande villkor och prislista för sådana tjänster. Villkor och prislista finns tillgängliga på www.klarna.se. Om det visar sig att ett visst villkor inte är verkställbart skall detta inte påverka några andra villkor.

Länkar till eller från andra webbplatser
Klarna godkänner eller kontrollerar inte någon tredje mans webbplats eller applikation och vi ansvarar inte och är inte skyldiga på något sätt för deras innehåll. Till den delen du använder sådan webbplats eller applikation från tredje part tillämpas villkoren för den platsen/applikationen.

Ansvarsbegränsning, tillämplig lag och tvister
Utöver vad som följer av Villkoren eller tvingande konsumenträttslig lagstiftning ansvarar Klarna inte i något fall för skada som direkt eller indirekt orsakats av användningen av Klarna. Klarna ansvarar inte heller för skada som uppkommit om kunden inte följt bestämmelserna om PIN-kod. Svensk rätt tillämpas och eventuella tvister ska hanteras av allmän domstol.

Uppsägning
Rätten för dig att använda Klarna kvarstår tills dess att någon av parterna säger upp den. Sådan uppsägning har omedelbar effekt men påverkar inte villkor och skyldigheter för genomförda köp (obetalda fakturor, avgifter m m) eller rätten att behandla personuppgifter på det sätt som framgår ovan.

Kontakt Klarna
Om du har frågor gällande Klarnas betaltjänster vänligen kontakta Klarna support.

Telefonnummer: 08-120 120 10

Måndag – torsdag 08:00 – 20:00
Fredag 08:00 – 18:00
Lördag – söndag 10:00 – 17:00
Helgdagar Stängt